Ravinto

A- A A+

Aivot hyötyvät sydänterveellisestä ruokavaliosta, sillä verenkiertoelimistön kunnossa pysyminen on edellytys myös aivojen terveydelle!

Aivoterveellinen ravinto sisältää rasvaista kalaa (esim. lohi, muikku, taimen) 2-4 kertaa viikossa, rypsi-, oliivi- tai muita kasviöljyjä, täysjyväviljatuotteita,pähkinöitä, värikkäitä kasviksia (parsakaalia,pinaattia, tomaattia, kaalia, porkkanaa...), hedelmiä ja kotimaisia marjoja.

Kalasta, kasviöljyistä ja pähkinöistä saadaan hyödyllisiä, monityydyttymättömiä omega 3-rasvahappoja. Rypsiöljyssä on lisäksi alfalinoleenihappoa, jolla on havaittu olevan yhtä edullisia vaikutuksia terveydelle.

Marjojen, hedelmien ja vihannesten C- ja E-vitamiinit ja antioksidantit suojaavat aivoja mm. muistisairauksilta. Monissa marjoissa kuten esimerkiksi mustikassa, puolukassa ja karpalossa on lisäksi myös alfalinoleenihappoja. Täysjyväviljan tavoin marjojen hitaat hiilihydraatit pitävät verensokerin tasaisena ja siten aivot virkeinä. Marjoissa ja hedelmissä sokerin määrä on myös sopivan alhainen, mikä auttaa painonhallinnassa.

Parhaita proteiinin lähteitä ovat kalan lisäksi siipikarjan liha, pavut ja kananmuna. Ne ovat maidon ohella myös tärkeitä B12-vitamiinin lähteitä. Sen puutoksen on jo kauan tiedetty altistavan muistisairauksille.

Punaista lihaa ravinnossa tarvitaan vain vähän ja prosessoituja lihavalmisteita ja hiilihydraatteja (esim. valkoinen jauho, sokeri) tulisi välttää tai käyttää niukasti. Runsas suolankäyttö kohottaa verenpainetta, mikä kuormittaa sydämen lisäksi aivoja altistaen aivohalvaukselle. Suolan määrää voi vähentää esimerkiksi korvaamalla sitä tuoreilla yrteillä ja muilla mausteilla!  Aivohalvauksen riskiä kohottaa myös 2-tyypin diabetes, johon sairastuminen on ehkäistävissä aivoterveellisillä elintavoilla!

Säännöllinen vedenjuominen on tärkeää aivojen toiminnalle, ja kohtuullisen kahvinjuonnin (3-5 kuppia päivässä) on todettu pienentävän riskiä sairastua Alzheimerin tautiin!

Monipuoliset, säännölliset ateriat ja ylipainon välttäminen auttavat ylläpitämään kehon terveyttä ja tuovat hyvää oloa!

 

Yhteenveto tieteellisestä näytöstä koskien mustikan, karpalon ja puolukan ravitsemus- ja terveysvaikutuksia [PDF]
Ravitsemus ja muistisairaudet
Muistisairauksien ennaltaehkäisyn mahdollisuudet [PDF]

Aivoja hellivällä ravinnolla voidaan ehkäistä muistisairauksia

Kala ja kasvikset virkistävät muistia kaiken ikäisenä