Stressi

A- A A+

Hallittu stressi voi olla hyväksi. Se lisää vireyttä ja keskittyneisyyttä ja valmistaa tulevaan koitokseen.

Nykypäivänä työ on usein kuormittavaa. Jatkuva tietotulva, tehokkuuden vaatimukset ja kiire voivat johtaa liialliseen stressiin. Stressaantuneet aivot jumittuvat ja luova ongelmaratkaisukyky häviää. Tarkkaavaisuus, keskittymiskyky ja oppimiskyky heikkenevät, virheriski kasvaa, sosiaaliset vuorovaikutuskyvyt huononevat... Hälyyttäviä merkkejä ovat myös nukahtamisvaikeudet ja yölliset heräilyt.

Jotta aivot pysyisivät terässä, olisi hyvä tauottaa työtä ja tunnistaa väsymys, nukkua tarpeeksi ja suojata pää iskuilta. Aivot tarvitsevat paljon energiaa, joten ruoka -ja kahvitauot kannattaa pitää 2-4 tunnin välein ja vedenjuomisesta huolehtia, sillä nestetasapaino on tärkeää aivotoiminnalle.

Keskittymistä vaativassa työssä on tärkeää rauhallinen työympäristö, jossa voi uppoutua tekemäänsä keskeytyksettä. Voi esimerkiksi miettiä, olisiko kännykän sulkeminen mahdollista työrauhan takaamiseksi. Ylipitkät työpäivät eivät myöskään välttämättä johda suurempaan tehokkuuteen vaan vaikutus voi olla päinvastainen kun uupumus verottaa voimia.

Aivot tarvitsevat monipuolista tekemistä. Työtehtävien vastapainoksi on hyvä tehdä jotain muuta mielekästä, jonka avulla voi irtautua työstä ja antaa aivoille toisenlaisia virikkeitä. Liikunta on myös kaikille suositeltava harrastus jossain muodossa.

Stressin sietämiseksi on siis hyvä tunnistaa rajansa ja varata aikaa levolle ja hetkittäiselle joutilaisuudelle ja haaveilulle. Se edistää luovuutta ja saattaa helpottaa ratkaisemaan pulmia alitajuisesti!

 

Suomen Migreeniyhdistyy ry: Anna aikaa aivoille

Pidä huolta pääomastasi - kuuntele aivojasi [PDF]

HyväTerveys:Stressi voi olla hyväksi

Aivot tarvitsevat lepoa